Spelare mot Spelare eller “Player vs Player” i Pantheon
Pantheon är främst ett PvE-spel (spelare mot miljö). Faktum är att när vi säger “miljö”, menar vi inte bara NPC, utan också motstånd med klimat och atmosfär, själva världen själv. Med det sagt förstår vi att en del av vår målgrupp också har spelaren mot spelaren. Vår erfarenhet är att separata PvE och PvP shards är svaret, men det är för tidigt att förutsäga hur många PvP-shards vi skulle starta med. Med det sagt kommer vi definitivt att starta med minst en spelare vs spelare shard. Det är också värt att nämna att när vi så småningom fokuserar på PvP kommer vi att göra så att tweaks och förändringar i klasser och raser för att göra PvP mer roligt, kommer inte att påverka balansen i Pantheons PvE-upplevelse. När spelet växer kan det finnas ytterligare variationer av PvP-skåror och mer uppmärksamhet åt den unika spelmekaniken som hör samman med PvP.
Många spel kämpar för att skapa unika klasser på grund av balanseringsproblemen som PvP skapar. Hur förhindrar du att PvP påverkar PvE?
Problemet med balans och PvP vs PvE är inte en som är svår att lösa men det kräver planering: du använder bara olika formler och data – du korsar inte dina strömmar. På så sätt, om vi behöver göra Paladins i PvE kraftigare, kan vi göra det utan att störa PvP-balans. Och vice versa.