Kommer spelet vara gratis eller kosta pengar?
Visionary Realms överväger att antingen använda den traditionella abonnemangsbaserade modellen eller en modell där spelaren köper spelet och sedan har möjlighet att köpa mini-expansion eller “moduler” efter lansering. Hur som helst kommer spelets värld att fortsätta att expandera, mer innehåll kommer att läggas till, liksom nya funktioner och mekanik. Visionary Realms anser starkt att intäkterna för ett MMO måste matcha spelets målgrupp. På grund av detta kommer Pantheon inte att vara “freemium” eller ha “kontantaffärer/cash-shops” – bygga din karaktär och framsteg i spelet kommer att baseras på investerad tid och taktik, inte på hur mycket pengar spelaren har i verkliga livet.
Kommer spelet vara gratis eller kosta pengar?
Visionary Realms överväger att antingen använda den traditionella abonnemangsbaserade modellen eller en modell där spelaren köper spelet och sedan har möjlighet att köpa mini-expansion eller “moduler” efter lansering. Hur som helst kommer spelets värld att fortsätta att expandera, mer innehåll kommer att läggas till, liksom nya funktioner och mekanik. Visionary Realms anser starkt att intäkterna för ett MMO måste matcha spelets målgrupp. På grund av detta kommer Pantheon inte att vara “freemium” eller ha “kontantaffärer/cash-shops” – bygga din karaktär och framsteg i spelet kommer att baseras på investerad tid och taktik, inte på hur mycket pengar spelaren har i verkliga livet.
Beroende på vilken modell du väljer, måste jag spendera pengar innan jag kan prova spelet ?
Nej, absolut inte. De första 5-10 nivåerna(levlarna) av spelet kommer att vara helt fria, med några begränsningar för potentiell missbruk. Inte heller kommer det att finnas en fysisk spel låda som du måste köpa (även om vi inte utesluter möjligheten att köpa en speciell premiumlåda för dem som gillar att ha något konkret att följa med sin virtuella värld). Vi känner starkt att du borde ha möjlighet att spela och uppleva Pantheon: Rise of the fallen en gång och bestämma om spelet är rätt för dig innan du behöver dra ut din plånbok och spendera pengar!
Hur planerar VR att motivera en prenumerationsavgift? Att vara en “casual” spelare och betala abonnemangsavgift går vanligtvis inte hand i hand?
Pantheon: Rise of the fallen är inte riktigt ett “casual” spel – det är ett svårkärnigt utmanande spel. Ett annat exempel som har visat att ett “hardcore” kan bli framgångsrikt och populärt utan att tilltala alla är Dark Souls. Framtiden för spel, särskilt MMO, gör dem det bästa dem kan för din målgrupp, och inte försöker dra ner svårigheten för att försöka vädja till alla. Anledningen till att Pantheon kommer att arbeta med en prenumerationsavgift beror på vilken typ av spelare vi riktar in, betoning på samhälle, gruppering, matchmaking och delade erfarenheter. Den främsta orsaken till att andra MMO-spelare inte har kunnat behålla spelare i mer än ett par månader, vilket underlättar submodellen, beror på att de inte är tillräckligt klibbiga och sociala.
Vilka system rekommendationer kommer Pantheon: Rise of the Fallen ha?
Post av Brad:
“Jag gjorde ett stort misstag med VG, alltid pushade utvecklarna, försökte alltid dra nytta av den senaste tekniken osv. Och då när vi var tvungna att släppa en tidig lansering, så släppte vi ett ooptimerat spel, som även de kraftigaste av maskinerna inte kunde hantera. Ta nu vanilla WoW, å andra sidan – det var polerat och rann bra på nästan alla maskiner vid lanseringen. Naturligtvis kan jag inte meddela de officiella specifikationerna för Pantheon – alldeles för tidigt för det – men det jag kan säga är:
1. Maskinen jag programmerar för närvarande spelet och spel testar med, har jag köpte för runt 8000 SEK ($ 1k) , och det var väl över ett år sedan:
i5-4400 3.10 ghz
16 GB ram – 800mhz DDR3 (Jag tror att 8 GB kommer räcka — 16 GB är bättre för mig, för att kunna köra alla verktygen som jag behöver , Unity, Visual Studio, SQL manager, etc.)
GTX 960 with 2GB video ram (Jag tror att du vill ha minst 2GB eftersom vi använder höga rez-texturer och flera lager av texturer – åtminstone på “fantastiska” inställningen – se nedan)
Jag har också en annan äldre maskin med 750TI.
2. Båda dessa maskiner kör vår nuvarande “build” på 30 + FPS.
3. Jag planerar att hålla denna maskin som min dev-pc så länge som möjligt, för att se till att vi inte på något sätt kommer till en punkt där du behöver en dyr maskin för att köra spelet.
4. Vår ledande programmerare, Daniel Krenn, är mycket noggrann och klok. Minst en gång i månaden så gör vi optimeringar. Detta står i skarp kontrast till tidigare projekt jag har tagit, och jag tror stort på att detta är vägen att gå.
5. Det kommer att vara en “slider” (som redan finns / ingår i Unity) som gör att användaren kan välja mellan “snabbaste” och “fantastiska” upplösningen. Vi kör fantastiskt och ser till att spelet flyter på bra (och ser väldigt bra ut) på den högsta inställningen.”